Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hoe vertel ik mijn vrienden dat ik spiritueel ben?  (gelezen 2615 keer)

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.238
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Hoe vertel ik mijn vrienden dat ik spiritueel ben?
« Gepost op: mei 24, 2015, 01:32:59 pm »

Introductie
Je bent spiritueel maar je vind het moeilijk om je vrienden/familie/collega's te vertellen dat je spiritueel bent, omdat je bang bent voor de reacties. Het kan zelfs nog erger zijn dan het voor een homoseksueel is om "uit de kast" te komen. De reden is dat je een trauma hebt opgelopen omdat je in het verleden herhaaldelijk door mensen belachelijk bent gemaakt omdat je anders bent dan hun. Het raakte je elke keer waardoor je het diep hebt weggestopt. Elke keer dat er nu een situatie voorkomt waarbij je het eigenlijk wil vertellen, komt dat gevoel van vroeger weer terug. Je weet niet wat de reactie van de ander is, maar je bent enorm bang dat het weer diezelfde gevoelens geeft van toen.

Toen vs nu
Vroeger was het anders. Het spirituele was lang niet zo geaccepteerd als het tegenwoordig is. De kans is groot dat er nu mensen om je heen zijn waarmee je wel over het spirituele kan praten. Natuurlijk zullen er altijd mensen bij zijn waarmee je het niet kan, omdat ze het niet begrijpen. De vraag is, durf jij je over de drempel heen te zetten nu je ouder bent? Uiteraard kun je eerst kijken of je denkt/voelt dat deze persoon er enigszins voor open staat. Let wel dat zelfs als mensen er open voor staan hun mogelijk dezelfde trauma hebben opgelopen en dichtklappen als je te direct bent.

Een bruggetje
Ik heb hierover na gedacht, en ben tot een goede oplossing gekomen hoe je kan laten weten dat je spiritueel bent zonder dat je last hebt van de concequenties. (bang voor de verkeerde reacties).

Als je gebruik maakt van social media, zoals facebook, twitter, google+ enzofoorts, dan kom je af en toe spirituele uitspraken tegen. Misschien dat je ze zelf ook hebt. Post deze gerust of deel ze, of vind ze leuk etc. Je vrienden/familie/collega's die je in deze netwerken hebt zien dit ook en zullen daarmee weten dat je spiritueel bent danwel geinteresseert bent. Doe dit vaak genoeg, en de mensen die hiervoor open staan zullen vanzelf een reactie teruggeven. Dit kan zijn in de vorm van een like/delen/etc op de social media zodat jij kan zien dat hun er ook voor open staan, maar het kan ook in een 1-op-1 gesprek zijn.

Weet dat wanneer iemand naar jou toekomt nadat ze jouw bericht hebben gezien, je niet bang hoeft te zijn, want je weet nu van elkaar dat je allebij open staat voor het spirituele. Wellicht ben jij verder dan de ander, of andersom, maar daar gaat het niet om. Het onderwerp is bespreekbaar geworden en de eerste drempel is overwonnen.

Hoe vaker het gebeurd, des te meer je je trauma zal verwerken waardoor je op gegeven moment niet meer bang bent op de afwijzigen of zelfs een afwijzing aankan waarbij je weet dat anderen er wel voor openstaan. Wellicht dat degene die je afwees eigenlijk ervoor open staat maar niet durft. Je zal dit dan kunnen doorzien en ermee overweg kunnen.

Afsluiting
Hopelijk heb je hier wat aan. Laat het weten met een berichtje. Eventuele op- / aanmerkingen mogen natuurlijk ook altijd. :)

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.151 seconden met 23 queries.