Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hoe om te gaan met taken? Gebruik geen to-do lijst.  (gelezen 4189 keer)

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Hoe om te gaan met taken? Gebruik geen to-do lijst.
« Gepost op: oktober 06, 2013, 04:54:12 pm »

Ja, de titel van dit topic zegt inderdaad GEEN to-do lijst.

Ik zal uitleggen waarom.

Waarom geen to-do lijst?
Wanneer je iets wil doen, dan maak je daar meestal een taak van. Je zou dit nu kunnen doen, maar vaak heb je daar nu geen tijd voor en wil je het later inplannen.

Met ons drukke leven hebben wij bedacht om dit op een to-do lijst te zetten. De definitie van een to-do lijst is dan ook: Taken die ik nog moet doen. Het probleem is, dat deze lijstjes mettertijd groeien en hoe groter je lijstje wordt, hoe meer energie het kost om aan je lijstje te werken.

Er zijn andere methodes zoals het werken met een stuff bakje. Het principe is dat je al je taken opschrijft en verzamelt op een grote hoop zodat je het niet in je gedachten hoeft te houden, en eens per dag je bakje opruimt met taken die minder relevant zijn. Het nadeel van een stuffbakje is, dat de focus nog steeds ligt op taken die moeten.

Het probleem van moeten
Wanneer je een lijstje of methode of wat dan ook hebt, om de dingen die moeten te bewaren dan blijft het effect hetzelfde. Je hebt een plek waar dingen zijn die moeten gebeuren. Hoe groter de stapel, hoe minder gauw je daar nog wilt kijken en mee aan de slag wil gaan.

Het ombuigen
Allereerst gaan we stoppen met een lijst/verzamelplek te maken van alles wat moet. Dit doen we omdat we onderscheid gaan maken tussen dingen die echt moeten en dingen die niet echt moeten. Voor de dingen die echt moeten (bijvoorbeeld omdat het opdrachten op je werk zijn) die kun je nog steeds op een to-do lijst zetten. Probeer wel waar mogelijk de volgende methode aan te houden:
- Ik kijk of dit iets is wat echt moet.
- Ik kijk of dit iets is waar ik in geloof.
- Ik kijk of dit iets is wat ik zelf graag wil (ongeacht of het moet ja of nee)
- Ik kijk of mijn to-do lijst niet te groot is.

Per regel zal ik aanstippen wat je dan kan doen.
- Als dit iets is wat niet echt hoeft, dan is de vraag waarom je het op deze lijst wil zetten. Zie volgende paragraaf.
- Als je in dit idee gelooft en of;
- als je dit graag wil doen, dan hoeft dit niet op deze lijst, want dan bezit je de motivatie al om het te doen. Zie volgende paragraaf.
- Als je lijst te groot is, probeer dan of je dit kan afwijzen of in kan plannen voor een later moment. Gebruik het argument dat je al veel werk hebt liggen.


Het alternatief, het Ideeen lijstje
Als alternatief kun je een 2e lijstje gebruiken. Hierop kun je al je ideeen zetten. Het belangrijkste verschil tussen een to-do lijst en een ideeen lijst, is dat de ideeen op je lijstje allemaal in overeenstemming zijn met wat je wil doen maar waar geen moeten achter zit. Omdat je deze ideeen wel hebt maar niet hoeft uit te voeren, kost dit je geen energie. Door ze ergens te verzamelen hoef je ze niet continu te onthouden en dat onthouden kost ook energie.
Vanuit het to-do lijstje kwamen 4 vragen waarvan 3 verwezen naar het ideeen lijstje. Hier volgen nog een keer deze 3 punten:
- Als je iets niet echt hoeft te doen maar je wil het wel, dan is het meer een idee. Dus ideeen lijstje.
- Als je iets wil doen waarin je ook gelooft: het werk is niet heel leuk, maar het resultaat is wel iets waar jij een goed gevoel bij hebt, dan kun je dat op het ideeenlijstje zetten.
- Als je iets graag wil doen, dan is het nog even de vraag of je er nu tijd voor hebt of niet. Indien je er nu geen tijd voor hebt, dan kun je het als idee toevoegen. Anders gewoon nu doen.

Help, mijn ideeen lijstje wordt te groot
Elk lijstje dat groter wordt gaat meer energie kosten. Dus als je veel ideeen hebt, dan wordt het lastig als jouw lijstje groot wordt. Want waarom naar je ideeen lijst verplaatsen zodat je moet lijst (to-do lijst) kleiner wordt als je ideeen lijst daardoor groter wordt?

Het grote voordeel van ideeen zijn, dat het een gedachte is geweest die je ooit wil doen. Je kan daarom je ideeen categoriseren naar: binnenkort en later. Per idee ga je eerst bij jezelf na: Is dit inderdaad iets wat ik echt nog ooit een keer wil doen? Zo ja, dan gaan we kijken hoe snel. Is het iets wat je snel wil doen of niet? Als het een nee is, dan gaat  hij bij "later". Wil je het wel binnenkort doen, dan zet je de taak bij "binnenkort" neer. Probeer hierbij te kijken of er manieren zijn om ideeen die je hebt uit te voeren zonder dat jij daar veel werk voor hoeft te verzetten. Misschien ken je iemand die jou kan helpen met jouw idee en die het misschien zelfs wel wil doen. Misschien heeft iemand jouw idee al gedaan en bestaat het al.

Als je na deze scheiding nog steeds veel bij "binnenkort" hebt staan, haal dan alles behalve 5 dingen van deze lijst af, en noteer ze bij later. Misschien wil je je lijstje nog kleiner maken en meer bij later zetten.

Het maken van een ideeenlijst
Je kan diverse dingen gebruiken als ideeen lijst. Eén of meerdere stuffbakjes, een to-do lijst, etc. Wat je ook gebruikt, zorg ervoor dat je altijd kan zien dat dit je ideeenlijst is. dus de eeste taak op je to-do lijst is: "Dit is mijn Ideeen lijst. Deze ideeen hoeven niet uitgevoerd te worden, maar ik wil het wel." (of iets wat jou dit laat herinneren; bijvoorbeeld: Ideenlijst, niets moet, alles mag.)

De nadruk ligt er dus op dat niets hoeft. Als je een idee een tijdje terug gehad hebt kan het goed zijn dat je naar een maand dat het op de "later" lijst staat niet meer zo in het idee gelooft. Dan kun je hem van de lijst af halen. Het heeft zijn nut gehad.

Grote projecten omzetten naar een ideeenlijstje
Stel dat je als taak op je werk hebt om een systeem te ontwerpen dat redelijk complex is. Dan kun je ervoor kiezen om alle stappen om te zetten naar een ideeenlijstje. Zo kun je functies die jij graag wil maar niet geheel noodzakelijk zijn bijhouden en eraan werken zonder dat het je energie kost, en de dingen die echt moeten kun je dan in een groepje: "helaas, deze moeten echt" zetten. Hoe meer je van deze laatste categorie kan halen omdat je er zelf in gelooft, des te makkelijker het wordt om dit project te volbrengen.

Als je merkt dat dit grote project heel veel taken heeft die je niet leuk vind, vraag dan bij jezelf af waarom jij op dit project zit. Wellicht ben je in een nieuwe fase van je leven gekomen en hoor je niet meer thuis op je werk.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

MaitreyavanNzrth

  • Gast
Re:Hoe om te gaan met taken? Gebruik geen to-do lijst.
« Reactie #1 Gepost op: juni 02, 2015, 10:21:17 am »

Ik focus mezelf op wat ik wel wil in plaats van wat niet, niet dat wat ik niet wil moeilijker maak voor mezelf maar dat wat ik wel wil makkelijker maak. Ik ben dan heel specifiek zodat ‘het universum mij ondersteund.’ Vervolgens kijk ik dan wat ik er voor nodig heb voor wat ik wel wil in plaats te blijven hangen in het hoe en waarom ik het geen niet wil en hoe ik er (zo snel mogelijk) van af kom. Dit is toepasbaar op de gebieden van succes, vitaliteit, gezondheid en geluk…een to-do–lijstje wordt zo het 'helen met intentie'. Ik stel me daarbij de volgende vragen:
1.   Hoe gaat het?
2.   Wat gaat er goed?
3.   Wat doe ik er voor dat het goed met me gaat?
4.   Wat kan beter?
5.   Wat wil ik niet?
6.   Wat wil ik dan wel?
7.   Wat heb ik daar voor nodig?
8.   Wat belemmert mij?
9.   Wat ondersteund mij?
Verder kijk ik of ik nog redenen heb om aan mijn problemen van niet gezond (ziek), niet-vitaal, niet-gelukkig, niet-succesvol willen zijn vast te houden. Gek genoeg denk ik dat de manier waar op ik vast houd aan ziekte, ongeluk, niet-vitaal zijn etc. productief werkt. Als ik in zie dat het me niets oplevert kan ik gaan van omarmen/ acceptatie naar loslaten in plaats van het afwijzen en verdringen.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 22 queries.