Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Stadia van leren  (gelezen 5371 keer)

WhiTeAnGeL

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Stadia van leren
« Gepost op: oktober 09, 2008, 02:49:04 pm »

Stadia van leren

Ieder mens leert elke dag weer, onbewust en bewust. Van de kleinste dingetjes leer je vaak nog het meeste. Maar ook van grote gebeurtenissen kan een veranderding plaatsvinden in jezelf, in je leven.
Maar wat als je nou eens wat meer door zou hebben wat je precies aan het doen bent? Kan je de dingen waar je mee bezig bent zien, herkennen, bewust maken of blijven ze onbewust?
Door bewust van iets te worden leer je meer, gewoonweg omdat je het door hebt en jezelf kan afvragen waarom iets is gebeurt enzo.
Er zijn daarom 4 stadia's van leren. Globaal gekeken.

Fase 1 Onbewust verkeerd doen.
Fase 2 Bewust verkeerd doen.
Fase 3 Bewust goed doen.
Fase 4 Onbewust goed doen.

Bij Fase 1 Onbewust verkeerd doen heb je eigenlijk niet door waar je mee bezig bent. Waarom je toch steeds weer die fout maakt? Het is een gewoonte geworden en je hebt het niet door. Door aandacht te geven op wat er nou steeds mis gaat kom je in Fase 2 terecht.

Fase 2 Bewust verkeerd doen. Je weet dat je het gene wat steeds verkeerd gaat verkeerd doet je hebt alleen nog wat moeite ermee om het te veranderen. maar het begin is er wel je herkent het. Soms gaat het ook goed soms nog fout.

Fase 3 Bewust goed doen. Je hebt door dat je een verandering hebt gemaakt je weet nu waarom steeds alles fout ging en je kan het nu inzien je hebt het veranderd en kan het nu bewust goed doen. Je moet er nog steeds wel even bij nadenken het juiste te doen.

Fase 4 Onbewust goed doen. Hier is het veranderde gedrag, gewoonte normaal geworden. Je hoeft er niet meer bij na te denken je hebt het jezelf zo aangeleerd dat je het onbewust goed doet. Uit je eigen.
Gelogd
Om mij heen heeft God gezegd zijn de Engelen van Israel. Links van mij is Michael en rechts is Gabriel, voor mij is Uriel en achter mij Rafael, boven mij Gods aangezicht en liefde om mij heen.

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: Stadia van leren
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2008, 07:41:47 pm »

Mooi stuk tekst Anne. Ik herken me hier helemaal in.

Een mooi voorbeeld voor mijzelf hierin is toen ik rijles nam. Natuurlijk deed ik het in het begin fout en moest mijn instructeur me op de fouten wijzgen. Ik had daarna wat kracht van mezelf nodig om de fouten niet concequent weer te maken en begon ze ook bewust goed te doen daarna. Toen kwam er een fase waarin ik het zo goed wilde doen dat het een 2e natuur van me werdt, en kon ik het onbewust ook gewoon doen.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

lotuslove

  • Gast
Re: Stadia van leren
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2009, 12:37:28 pm »

Wat mooi, dit is ook erg herkenbaar voor mij :)
Ik denk dat 't voor iedereen pas vanaf fase 2 herkenbaar zal zijn ;)

Dat voorbeeld vh autorijden is trouwens een heel goed voorbeeld.
Gelogd

ro

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 80
    • Bekijk profiel
Re: Stadia van leren
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2009, 02:01:49 pm »

hele mooie ja anne.. ;-)

Ik moet zeggen dat ik bij alle fasen wel heb.

Als ik weet dat iemand down is of als iemand niemand anders heeft ben ik bewust mee bezig om die gene te helpen maar ook moet ik zeggen bijvoorbeeld: ik wacht al 2 weken lang dat me kleermaker mijn spullen terug geeft, hij zou van 2 jeans rokken maken, die waren eerst broeken en nu dan rokken hij heeft dus fout gemaakt, die mensen konden geen nederlands praten oke, echt heel gedoe vandaag kan ik eindelijk ophalen.

ik zal bewust geen geld geven denk ik ergens twijfel ik maar heb ook geen zin om steeds over me heen te laten lopen, heb het zo mee gehad.

Dus ja ik denk dat je altijd wel in die fases verkeerd.
Gelogd

Kath

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
    • Bekijk profiel
Re: Stadia van leren
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2009, 03:15:25 pm »

Deze vier kregen wij aangeleerd in onze mental coaching (wedstrijdsport ;) )

We moesten deze meenemen in onze verdere training, zodat we voor ons zelf konden vast stellen hoe ver we al stonden. Het was dus een stukje onze eigen vaardigheden en capaciteiten leren kennen... Soms als ik op het paard zit en mijn vriend vraagt me van "hoe doe je dat?" of "hoe heb je dat nu opgelost?" dan moet ik soms echt nadenken wat ik weer precies gedaan had, omdat ik onbewust elk kleine foutje corrigeer.

Toch ben ik ook heel bewust bezig met sommige dingen. Als ik nieuwe dingen wil aanleren aan haar ben ik me net heel bewust van mijn hulpen, maar dingen die ze al kent geef ik zonder nadenken hulpen.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.096 seconden met 22 queries.