Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wat is spiritualiteit?  (gelezen 26555 keer)

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.229
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Wat is spiritualiteit?
« Gepost op: juni 27, 2008, 02:28:29 pm »

Eén van de vragen die ik veel hoor is toch wel de meest belangrijke vraag voor een spiritueel forum.

Wat is nou eigenlijk spiritualiteit?
Veel mensen vragen zich af wat spiritualiteit is of inhoud. Op het internet kom je veel verschillende antwoorden tegen. Dat ze verschillend zijn is opzich niet zo heel raar, want voor iedereen is spiritualiteit net weer even iets anders dan voor iemand anders.

Globaal gezien gaat spiritualiteit over de zoektocht en ultieme begeleiding van je ziel, wat je kan zien als de god in jezelf. Dat wil zeggen: Hoe kan je goed leren leven en leren omgaan met jezelf zodat je in balans en harmonie leeft? Mocht je hier vragen over hebben, stel ze dan gerust in het levensvragen forum.

Vertel ook gerust in dit onderwerp wat voor jou spiritualiteit inhoud. :)
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2008, 05:41:07 pm door LPChip »
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

als de wind

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re:Wat is spiritualiteit?
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2012, 12:17:52 am »

spiritualiteit is voor veel een weg .
.maar het is een val waar veel mensen in blijven hangen
spirituele mensen denken het gevonden te hebben ..maar dat is dus denken

veel denken dat wij hier komen leren ..maar wat kan ene kind van drie nu geleerd hebben als ze komt te sterven ..of  iemand niet levend word geboren

je zou een gave hebben ..

mensen hebben geen gave ..dat word zijn ze dus al wijs gemaakt
als je wat verder mag groeien en het spirituele voorbij bent geraakt kom je heel andere dingen tegen of te weet
en besef je dat je veel toch mis hebt begrepen ...

Gelogd

Reader

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re:Wat is spiritualiteit?
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2014, 02:10:10 pm »

Voor mij is spiritualiteit een manier van leven.
Gelogd

Pilar

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 128
    • Bekijk profiel
Re:Wat is spiritualiteit?
« Reactie #3 Gepost op: december 15, 2017, 11:20:29 pm »

Spiritualiteit is voor mij, inzicht in het leven, met de betekenis dat iedereen zijn levenspad anders loopt, naar eigen ervaring, beleving, behoefte, kennis, en gevoel. En dat iedereen de kracht in zichzelf op zijn eigen manier naar boven haalt.

Gelogd

dania6117

  • Nieuw lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Re:Wat is spiritualiteit?
« Reactie #4 Gepost op: februari 20, 2018, 09:13:29 pm »

Ik denk dat iedereen het anders ervaart. Ik ben ook hooggevoelig en spiritueel en de ene keer voel je meer dan de andere keer. Ligt ook aan je stemming enz. Ik heb ook zelf een coaching praktijk Rustica Spiruality. Ook heb ik een site gezien waarin spiritueel veel centraal staat en waar een event over komt in het najaar. The bigger picture event. Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen van de sites maar hoor het wel.
Gelogd

Taking a Break

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2019, 02:24:02 pm »

Spiritualiteit is voor mij, de samensmelting van het zichtbare met het onzichtbare.
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.229
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #6 Gepost op: maart 02, 2019, 02:55:29 pm »

Spiritualiteit is voor mij, de samensmelting van het zichtbare met het onzichtbare.
Bedoel je hier geen paranormaal zijn mee?
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Aranaän

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2019, 08:19:13 am »

Wat een mooie vraag en wat een mooie antwoorden. Wilde ik gewoon even zeggen :-)
Gelogd

Kilijana1989

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2020, 09:39:44 pm »

wanneer ik aan spiritualiteit denk is het voor mij zo'n groot begrip dat  het niet in een mensen leven ga ontdekken wat nou het complete beeld is van spiritualiteit.
de laatste paar maanden ben ik  me er in gaan verdiepen d.m.v. boeken erover te lezen en alle boeken komen het volgende overeen:
dat er vanaf je geboorte 1 of 2 gidsen aan je zij staan die je begeleiden en helpen waar ze kunnen in je leven, dat wij geschapen zijn uit een bron van onvoorwaardelijke liefde en daardoor liefde zijn en het kunnen ontvangen en geven, dat alles wat op aarde leeft met mekaar verbonden is, dat alles wat leeft steen bloem plant boom dier en mens een bewustzijn heeft, en voor mij het belangrijkste is dat je jezelf leert ontdekken wie je werkelijk bent d.m.v. je schaduwkant te omarmen en het accepteren dat het een onderdeel is van jezelf en hierbij bedoel ik negatieve emoties zoals, pijn, verdriet, boos, jaloezie etc.

ik hoor graag jullie mening hierover
Gelogd

lioness

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Life is unfair; get used to it. ~ Bill Gates
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2021, 09:52:12 am »

De natuur is mijn spiritualiteit.



Gelogd
"Out of suffering have emerged the strongest souls; the most massive characters are seared with scars." ~ Khalil Gibran

And yet they break ... ~ lioness

Sachael

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2021, 07:29:05 pm »

Voor mij betekend spiritualiteit dat alles één is. Alles is energie! Omdat er zoveel gebeurd om je heen van jong tot oud dat het voor mij betekend om terug te komen naar mijn ik, mijn pure energie  :D
Gelogd

HiiPower

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #11 Gepost op: november 29, 2021, 02:21:32 pm »

Spiritualiteit verwijst in mijn ogen naar een zoektocht van vragen en antwoorden.. en nog meer vragen. Het bewandelen van dit pad kan er voor zorgen dat je een deel van de menselijkheid overstijgt (bijvoorbeeld ook cultuur en stereotypen), omdat het begrip voor het gene om ons heen groter wordt. Het is de nevenschikking van het antropocentrisme naast het universele, wat lijdt tot dieper begrip voor onze positie in het universum. Voor mij gaat spiritualiteit dieper dan dat.. Spiritualiteit is voor mij de realisatie dat ons universum niet de enige realiteit is en dat het gewikkeld ligt in andere ongrijpbare waarheden en krachten, die niet voor een mens te bedenken zijn of uberhaupt relevant zijn. De realisatie hiervan is genoeg, het conceptualiseren ervan is daarom niet nodig. Spiritualiteit laat mij zien dat het bestaan magisch is en het leven heilig. Vragen als: Waarom zou het leven bestaan als het universum er geen reden voor heeft? Of dieper; Waarom is er iets, in plaats van niets?

Spiritualiteit heeft mij in direct contact gebracht met de kern, waardoor ik de wetten van de natuur dieper kan waarderen en menselijk gedrag beter kan relativeren. Voor mij is binnen de spiritualiteit veel kennis niet te conceptualiseren met menselijke begrippen, omdat we dan dingen afbakenen met woorden. Dat wat oneindig is, is niet te omvatten.
Gelogd

Crossfade

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Wat is spiritualiteit?
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2022, 02:45:34 am »

Spiritualiteit verwijst in mijn ogen naar een zoektocht van vragen en antwoorden.. en nog meer vragen. Het bewandelen van dit pad kan er voor zorgen dat je een deel van de menselijkheid overstijgt (bijvoorbeeld ook cultuur en stereotypen), omdat het begrip voor het gene om ons heen groter wordt. Het is de nevenschikking van het antropocentrisme naast het universele, wat lijdt tot dieper begrip voor onze positie in het universum. Voor mij gaat spiritualiteit dieper dan dat.. Spiritualiteit is voor mij de realisatie dat ons universum niet de enige realiteit is en dat het gewikkeld ligt in andere ongrijpbare waarheden en krachten, die niet voor een mens te bedenken zijn of uberhaupt relevant zijn. De realisatie hiervan is genoeg, het conceptualiseren ervan is daarom niet nodig. Spiritualiteit laat mij zien dat het bestaan magisch is en het leven heilig. Vragen als: Waarom zou het leven bestaan als het universum er geen reden voor heeft? Of dieper; Waarom is er iets, in plaats van niets?

Spiritualiteit heeft mij in direct contact gebracht met de kern, waardoor ik de wetten van de natuur dieper kan waarderen en menselijk gedrag beter kan relativeren. Voor mij is binnen de spiritualiteit veel kennis niet te conceptualiseren met menselijke begrippen, omdat we dan dingen afbakenen met woorden. Dat wat oneindig is, is niet te omvatten.

Zeer  mooi uitgelegd , Tog zijn er wel een aantal tastbare dingen op dit niveau, maar meestal zijn deze zeer persoonlijk (zoals je zelf al ziet)  , uiteindelijk kunnen wij juist de mensen die dit niet zien of hier minder mee bezig zijn helpen , en vaak zal dit ook aan hun voorbij gaan , maar daar doen we het ook voor tog? Om juist deze mensen verder te kunnen helpen , iedereen heeft uiteindelijk een hand nodig in het donker om de weg te wijzen ^^ Mooi hoe je alles beschrijft en grotendeels waarheid , maar ik denk dat er nog meer zaken zijn , waaronder de rede van jou bericht , graag zie ik hier meer van terug.

<3 cris
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.155 seconden met 22 queries.