Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?  (gelezen 2540 keer)

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Gepost op: november 03, 2020, 09:31:22 am »

Inleiding
Voordat ik de vraag uitleg, dit is niet iets waar ik hulp bij nodig heb, maar meer iets wat een ieder bezighoud en daarom een mooi discussieonderwerp is. Door het delen van je visie kan een ieder er mogelijk iets van leren.

Vraagstelling
Volgens de I-Ching heeft het leven zijn ups en downs. Je hebt perioden waarin alles voor de wind lijkt te gaan en er zijn perioden waarbij alles zo tegen zit dat je genoegen moet nemen met alle kleine beetjes geluk dat je mag ontvangen.

Zoals in het leven het kan stormen of koud kan zijn, zo kan ook de zon schijnen en het warm zijn. Zo ook kun je perioden hebben waarin alles lijkt tegen te zitten of je juist veel geluk hebt.

Dit komt dan ook werkelijk terug in alles. Je gezondheid, dingen die buiten je om gebeuren waar je geen invloed op hebt, en zelfs geluk in spelletjes kan dit beïnvloeden. Zo kan het zijn dat in zo'n periode ineens dingen stuk gaan, terwijl in een periode waarin alles goed gaat, je veel dingen ineens krijgt, etc.

De vraagstelling is dan ook, hoe ga je ermee om? Welke stappen neem je preventief, en wat is je gedachtenpatroon als het een tijdje mis gaat, of juist goed?

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Sjaan

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • 'May the sun bring you new energy by day'
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Reactie #1 Gepost op: november 05, 2020, 02:04:57 am »

Mooie vraag.

Ik reageer verschillend op tegenslag.
Soms ben ik overrompeld of laat ik me uit het veld slaan, soms ben ik onredelijk of gefrustreerd.
Wat mij betreft is dat heel menselijk en ok om te voelen zolang het maar niet te lang duurt, dat helpt niet.
Maar wel zolang totdat ik mijn verantwoordelijkheid neem en er iets mee doe en kan toegeven of zien dat het niet voor niets is geweest.


Waar ik wel veel aan gehad heb, is het model van Elisabeth Kübler Ross.
Zij noemt het de 5 fasen van rouwverwerking.

Maar voor rouw, kun je verlies, tegenslag, moeilijke veranderingen invullen. het gaat om al die dingen die je van je stuk brengen en een gemis naar het geluk of de situatie van daarvoor (voor de tegenslag) oproepen.

Sjaan
Gelogd
'May the sun bring you new energy by day, may the moon softly restore you by night, may the rain wash away your worries, may the breeze blow new strength into your being, may you walk gently thorugh the world and know it's beauty all the days of your life.'
(Apache Blessing)

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2020, 08:49:36 am »

Ik kan inderdaad ook gefrustreerd raken als het langer duurt dan ik zou willen. Grappig dat het altijd lijkt dat de tegenslag veel langer duurt dan de momenten waarop het meezit.

Wat voor mij de meest belangrijke tool is, is acceptatie. Het hoort nu eenmaal bij het leven, en als je weet dat je veel last hebt van tegenslag, dan kun je er ook als het ware omheen plannen, en dan dealen met whatever it gives.

Ik zorg er dan ook altijd voor dat ik financieel een buffer heb voor deze momenten, dat als iets in deze periode stuk moet, ik het ook gewoon kan vervangen, en dingen waar geluk bij komt kijken beperk ik tot momenten waarop ik makkelijker kan verliezen danwel beter psychisch om kan gaan met de teleurstelling.

Het klinkt gek, maar deze momenten zijn voor mij vaak een teken dat ik wat extra moet slapen. Dit is dan meer voor de psychische reden, je kan beter omgaan met het feit dat het even tegenzit.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Sjaan

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • 'May the sun bring you new energy by day'
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2020, 09:48:29 pm »

Ik kan inderdaad ook gefrustreerd raken als het langer duurt dan ik zou willen. Grappig dat het altijd lijkt dat de tegenslag veel langer duurt dan de momenten waarop het meezit.

Wat voor mij de meest belangrijke tool is, is acceptatie. Het hoort nu eenmaal bij het leven, en als je weet dat je veel last hebt van tegenslag, dan kun je er ook als het ware omheen plannen, en dan dealen met whatever it gives.

Ik zorg er dan ook altijd voor dat ik financieel een buffer heb voor deze momenten, dat als iets in deze periode stuk moet, ik het ook gewoon kan vervangen, en dingen waar geluk bij komt kijken beperk ik tot momenten waarop ik makkelijker kan verliezen danwel beter psychisch om kan gaan met de teleurstelling.

Het klinkt gek, maar deze momenten zijn voor mij vaak een teken dat ik wat extra moet slapen. Dit is dan meer voor de psychische reden, je kan beter omgaan met het feit dat het even tegenzit.

Herkenbaar LPChip, dank voor je mooie antwoord.
Gelogd
'May the sun bring you new energy by day, may the moon softly restore you by night, may the rain wash away your worries, may the breeze blow new strength into your being, may you walk gently thorugh the world and know it's beauty all the days of your life.'
(Apache Blessing)

Ninkenike

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • ik weet nu wat ik niet meer wist
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2020, 02:15:11 pm »

Sinds ik anders in het leven sta, zie ik alles wat op mijn pad komt als iets dat goed is voor mij.
Daardoor is het niet meer negatief of positief. En ik weet ook dat ik het meest geleerd heb van die momenten die ik vroeger als negatief zag.
Het leven is leren en ik ben blij met alle leermomenten😊
Vroeger kon ik vreselijk boos worden als iets niet lukte zoals ik wilde. Nu blijf ik veel rustiger. Als ik me soms toch nog opwind, neem ik een afstand van de situatie ( in gedachten) en dat maakt dat ik kan meegaan met de stroom😊
Gelogd

Vlinder_07

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • Everything happens for a reason
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2020, 05:06:26 pm »

Hoe ga ik om met een periode van tegenslag?
Eigenlijk laat ik me niet (meer) zo makkelijk uit het veld slaan. Voor mij werkt het 't beste om tegenslag te accepteren en om te buigen naar iets positiefs.

Mijn motto is "Everything happens for a reason"

Soms zijn er dingen die je heel graag wil en natuurlijk is het balen als het dan niet lukt, maar ik denk dan... ach, er komt vast iets beters op mijn pad of... de tijd is er nog niet rijp voor.

Het is ook iets wat ik in de loop van de tijd heb geleerd... omdat het uiteindelijk altijd op zijn pootjes terecht komt en ik er sterker uit ben gekomen. Na regen komt zonneschijn :)

Hoe ga ik om met een periode van voorspoed?
Zoveel mogelijk van genieten! Sowieso is het belangrijk om van de kleine dingen in het leven te genieten... als je de bodem van de put hebt geraakt en met moeite weer omhoog bent geklommen om eruit te komen dan besef je dat des te meer. De kunst is eigenlijk om in balans te blijven ongeacht voor- of tegenspoed.

Het glas is halfvol ;)

Liefs
« Laatst bewerkt op: november 15, 2020, 05:08:04 pm door Vlinder_07 »
Gelogd
If nothing ever changed, there would be no butterflies...

Kilijana1989

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ga jij om met een periode van tegenslag?
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2020, 08:24:52 am »

wanneer ik een tegenslag heb ben ik zwaar depressief en krijg ik last van negatieve gedachten patronen, op zulke dagen moet ik mij slepen naar de douche ik houd me dan altijd voor als ik er onderuit kom ben ik weer lekker fris en dat motiveert me om te gaan douche en vaak na een douche lijken je zorgen ook een beetje door het putje gespoeld, ik probeer op zulke dagen ook ff het park in te gaan natuur en groen knap ik altijd van op. wanneer ik continu negatieve gedachten heb pak ik mijn lijsje voor me waar positieve gedachten op staan die ik een keer heb gemaakt op een goede dag.

maar ik heb ook periodes waarin ik me alleen voel(vaak komt me kat dan op schoot maakt wel weer een hoop goed) dan neem ik door met wie ik allemaal verbonden ben hier in het aardse leven en wat de kern is van die ene verbintenis, daarnaast herinner ik mezelf er aan dat er gidsen aan me zij staan, dit moet ik dan een aantal keer herhalen en dan krijg ik een warm gevoel binnen en lijk ik liefde te voelen.

dit werkt voor mij ik hoop dat jullie er wat aan hebben
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.067 seconden met 23 queries.