Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: [filosofie] De aarde op z'n kop  (gelezen 2375 keer)

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.238
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
[filosofie] De aarde op z'n kop
« Gepost op: oktober 08, 2020, 11:21:52 am »

Vraagstelling
Wat nou, als de aarde op z'n kop staat?

Wat we denken dat het is
Wij zeggen dat europa, azië en Noord Amerika boven de evenaar zit en dat dit de bovenkant van de aarde is, en Afrika, Australië en Zuid Amerika onder de evenaar zit en dat dit de onderkant van de aarde is.
Dit zeggen wij omdat de noordpool de bovenkant is, en onze compas daarnaartoe verwijst.

Wat nou als...
Wat nou als de aarde op z'n kop is, en wat wij boven de evenaar zien eigenlijk onder de evenaar is en omgedraaid? Zwaartekracht zorgt ervoor dat we naar de aarde toegetrokken worden, dus het maakt verder niets uit. De stand van de aarde bepaald dag en nacht, en de seizoenen, dus ook dat maakt niet uit. De aarde kunnen we omdraaien, en dat zal verder niets aan de situatie veranderen.

Waarom?
Als je gaat kijken naar het stromen van water, bijvoorbeeld in jouw wasbak, dan zul je zien dat in het water tegen de klok in in een draaikolk terecht komt. Dit is zo voor iedereen die boven de evenaar zit. Kom je onder de evenaar terecht, dan stroomt het weg met de klok mee.

Om deze reden dacht ik, misschien zitten wij wel op de kop. Wat nou als een kompas naar het noorden wijst, niet omdat de noordpool dit punt aantrekt, maar omdat de zuidpool alles afstoot, en de zuidpool eigenlijk de bovenkant is?

In de ruimte is er geen orientatie. We kiezen dat iets de bovenkant is omdat we dat afgesproken hebben maar zwaartekracht bestaat niet in de ruimte dus maakt dat niet uit.


Discuss... :)
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Vlinder_07

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • Everything happens for a reason
    • Bekijk profiel
Re: [filosofie] De aarde op z'n kop
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2020, 06:07:33 pm »

Tja... dat is  net zoiets als: Waar is het einde van de Wereld en waar is het begin? Of is er geen einde?

Bedoel je dat we ondersteboven aan de aarde hangen?

Als je de aarde omdraait is de onderkant van de evenaar dan nog wel de onderkant? Maar dan zou het eigenlijk betekenen dat het water in de wasbak ineens met de klok mee stroomt... :thinking:

De Aarde is gewoon een mega magneet :)

Citaat
We kiezen dat iets de bovenkant is omdat we dat afgesproken hebben
'Onder' is altijd die richting waar de zwaartekracht aan je trekt. Dus dan is 'boven' automatisch de andere kant. Maar het beestje had natuurlijk net zo goed een andere naam kunnen hebben.

Eigenlijk zijn onder en boven gewoon willekeurige begrippen in het heelal...
Gelogd
If nothing ever changed, there would be no butterflies...

Gaia1990

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: [filosofie] De aarde op z'n kop
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2020, 11:24:19 pm »

Pfff, dit zijn dus van die onderwerpen waar mijn brein zich over kan kraken, maar ik dus geen antwoord op weet.
Hoe groot is het heelal?
Is het oneindig?
Is er meer leven?
Wat doe ik eigenlijk hier?

Maar ik moet eerlijk zeggen, hier heb ik nog nooit over nagedacht. Daarnaast vraag ik mij af, maakt het überhaupt uit, wat de uitkomst ook is?
Hoe interessant ik jouw theorie ook vind, ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat de waarheid zou zijn. Dat gaat mijn pet echt te boven ;)
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.238
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: [filosofie] De aarde op z'n kop
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2020, 10:27:31 am »

Het maakt ook helemaal niets uit wat de waarheid is. Het is gewoon iets wat ik me afvroeg. Ik zou verwachten dat het water met de klok mee wegstroomt zoals in Australië, maar het tegenovergestelde is waar. Vandaar dat ik me dit afvroeg. Maar als blijkt dat de zuidpool afstoot ipv de noordpool aantrekt, dan heeft dit mogelijk wel consequenties voor onze wetenschap.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Vlinder_07

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 50
  • Everything happens for a reason
    • Bekijk profiel
Re: [filosofie] De aarde op z'n kop
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2020, 02:47:11 pm »

Het is gewoon lekker filosoferen :)

Hoe zou je kunnen meten of de Zuidpool afstoot?

Idd, zou wel invloed kunnen hebben op de wetenschap...
Gelogd
If nothing ever changed, there would be no butterflies...

Gaia1990

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: [filosofie] De aarde op z'n kop
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2020, 11:18:24 pm »

Dat is een bizar idee inderdaad, enig idee of hier al onderzoeken naar zijn gedaan? Meerdere theorieën? Zou de wetenschap überhaupt zo'n idee accepteren, als het consequenties gaat hebben?

Het is ook goed om af en toe te filosoferen ;)
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.12 seconden met 23 queries.