Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: apart weer  (gelezen 5016 keer)

wouw

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 176
    • Bekijk profiel
apart weer
« Gepost op: januari 24, 2009, 07:29:05 am »

Gisteren was het hier wel heel apart weer (Turkije aan de Kust).

İn de ochtend begon het met een hele harde wind.. Dit was al gewaarschuwd op het nieuws.
Op tv zeiden ze dat het windkracht 11 was zeer zware storm/ orkaanachtig, met een wind van 110 km/u!!
Zo'n harde wind had ik nog nooit meegemaakt.

Maarja, toen in de middag lag de wind stil. De hele namiddag tot avond was er een hele rare lucht.
Het leek op mist alleen was dat niet grijzig/wit maar BRUİN!!! De hele lucht was bruin..
Op het nieuws was ook te zien dat hier vlakbij bruin geregend had.. best wel apart!

Wat ook heeeeeeeeeell raar was, was dat de zon BLAUW was ipv geel.
İk heb geen foto gemaakt, maar dat zal ik vandaag doen als het weer zo is..
wel heb ik een plaatje op internet gevonden wat er heel erg op leek.




Half jaar geleden,
De zee was heel wild, in de avond was de zee nog wilder dan overdag (had hem nog nooit zo wild gezien hier).
Toen in de nacht rond 12uur zaten we met alle collegas buiten bij elkaar.. toen zagen we een hele grote vuurbal in de lucht,
die vloog van links helemaal naar rechts toe en ontplofte uiteindelijk boven de zee, iedereen rende ineens naar het strand toe!
De ontploffing was heel groot, de hele lucht werd ineens rood verlicht!
İk denk dat dit misschien een meteoriet was geweest, maar weet het niet zeker..
Het was in ieder geval GEEN vallende ster. Want dat ziet er veel anders uit.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2009, 07:34:26 am door wouw »
Gelogd

Eni

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Re: apart weer
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2009, 10:07:21 am »

Hey heb ff t internet gechekt (wikipedia) en vond dit:

Fotochemische smog(Fotochemische smog zorgt ervoor dat steden een bruine kleur krijgen)
In de zomer kan smog ontstaan als het gedurende enkele dagen warm en zonnig is, en er vrij weinig wind staat. Fotochemische smog ontstaat onder invloed van zonlicht. De steden waar fotochemische smog optreed zijn meestal gelegen op plekken met een warm, droog en zonnig klimaat. De grootste bronnen van vervuiling zijn auto’s en elektriciteitscentrales. De stoffen die de vervuiling veroorzaken zijn voornamelijk koolstofmonoxide, stikstofoxiden en vluchtige koolwaterstoffen. Deze stoffen reageren met aanwezigheid van zonlicht en vormen daarbij een mengsel van schadelijke secundaire vervuilers. Schadelijke stoffen die ontstaan zijn voornamelijk fijn stof en ozon.

In de steden met fotochemische smog ofwel, bruine steden, zorgt het drukke verkeer in de ochtend voor de belangrijkste bronnen van de smog. De hoogste concentraties van ozon worden bereikt tussen 12:00 en 20:00 uur; meestal aan het begin van de middag. Gewoonlijk wordt het hoogste smogniveau niet bereikt in de stad zelf, maar juist in de buitenwijken en de omliggende gebieden. Dit wordt veroorzaakt door de tijd die nodig is om de smog te vormen. Zomersmog is een verkeerde benaming voor fotochemische smog, doordat het proces ook in de winter plaats kan vinden alleen is de sterkte in de zomer een stuk hoger vanwege de hogere stralingsintensiteit van de zon.[


Misschien dat dit er mee te maken kan hebben? Het verklaart de bruine lucht/ windstil/ en het klopt met de temp. en de plaats (buiten de stad) alleen de blauwe zon weet ik niet.. De regen kleurt denk ik bruin omdat de lucht ook bruin was gekleurd - de regen komt daarvandaan :P
Gelogd
Herinner mij maar niet in sombere dagen.
Herinner mij in de stralende zon.
Hoe ik was toen ik alles nog kon.

Sjaan '94
Harrie '12

wouw

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 176
    • Bekijk profiel
Re: apart weer
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2009, 10:24:04 am »

Ja dat lijkt er wel op..!
De week hiervoor was zonnig en warm rond de 23 graden..!
ook als ik bij google afbeeldingen 'smog' kijk, dan lijkt het erop.

Alleen ik heb nog geen idee hoe de zon blauw kan zijn??
Gelogd

Eni

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
    • Bekijk profiel
Re: apart weer
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2009, 10:32:34 am »

Ik ook niet, maar hoelaat was dat? Het is toch ook vaak, hoe later in de dag dat de zon minder fel word (weetniet hoe dat daar in Turkije zit) en mss in combi met die bruine lucht het dan ook al anders kleurt?

Ik weet het ook nie is maar een idee he ;)
Gelogd
Herinner mij maar niet in sombere dagen.
Herinner mij in de stralende zon.
Hoe ik was toen ik alles nog kon.

Sjaan '94
Harrie '12

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.229
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: apart weer
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2009, 11:10:12 am »

Licht buigt zich en wordt geabsorbeert. Zo ontstaat kleur. Ik denk dat een gedeelte van het zonlicht door de smog geabsorbeerd wordt en dat het daarom verkleurd.

Ditzelfde heb ik weleens met de maan gezien. Ik heb al eens een groene maan en een paarse maan gezien. Had ook te maken met de stand van de maan had ik gehoord.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.061 seconden met 22 queries.