Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Angst om mensen kwijt te raken  (gelezen 5032 keer)

B1986

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 368
    • Bekijk profiel
Angst om mensen kwijt te raken
« Gepost op: oktober 16, 2018, 11:48:49 am »

Ik heb al heel lang problemen met het vinden en onderhouden van sociale contacten/vriendschappen. Inmiddels ben ik er achter dat dit komt door de angst om mensen kwijt te raken waardoor ik mezelf bijna niet meer durf open te stellen naar mensen en geen contact durf te maken en erg op de achtergrond blijf. Ik vraag mezelf af wat ik zou kunnen doen om voorzichtig mensen toe te kunnen laten zonder dat die angst gaat overheersen. Uiteindelijk wil ik ook wat mensen, gezelligheid om me heen en leuke dingen doen (soms) samen met anderen en misschien een keer een relatie. En niet helemaal alleen op deze wereld achter blijven als mijn ouders overlijden.
Dus mijn vraag is wat ik er zelf aan kan doen om over deze angst heen te groeien zodat hij wat meer naar de achtergrond gaat?
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2018, 01:43:26 pm »

In de meeste gevallen zou ik reageren met: confronteer de angst. Maar bij jou werkt dat anders. Althans, je gidsen geven aan dat er voor jou een ander pad is weggelegd.

Als jij vertrouwen hebt in je gidsen, zorgen zij ervoor dat je geleidelijk aan in een betere situatie komt waarmee je vanzelf over de angst heen groeit.

Begin rustig aan. Zoek situaties uit die makkelijk te doen zijn en groei naar de lastigere situaties toe, en vertrouw dat je gidsen je de juiste personen op je pad brengen. Ze zullen zelfs een aantal situaties voor je klaarzetten die je alleen maar hoeft te accepteren.

Je gidsen zeggen ook: Onderneem dingen die je alleen kan doen. Bijvoorbeeld, ga de natuur in. Dit zal je helpen om wat actiever te worden.

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

B1986

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 368
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2018, 03:33:54 pm »

Bedankt voor deze boodschap, het geeft een beetje rust en vind het ook een fijn vooruitzicht dat ik geleidelijk aan in een betere situatie kom.

Ik begrijp dat mijn gidsen zeggen dat ik dingen moet ondernemen die ik alleen kan doen, want ik doe eigenlijk maar weinig leuke dingen. De wil is er wel, maar kan me er meestal niet toe zetten  ;).
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2018, 04:51:26 pm »

Ja, als je dat wat meer gaat doen, dan gaat het ook steeds makkelijker, en dat brengt je in een flow waarmee andere dingen ook makkelijker gaan. :)

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

B1986

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 368
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2018, 06:07:42 pm »

Heb nog even een vraag wat met dit topic te maken heeft. Ik ben namelijk als persoon aan het groeien/veranderen en ook veel aan het nadenken over de toekomst wat ik wil en zo. Wil en ben ook aan mezelf aan het werken en proberen iets van m'n leven te maken. Alles stapje voor stapje. Maar ik vraag me af als ik zover ben en echt een serieuze relatie wil (zonder te gaan zoeken via datingsites, hij moet vanzelf op mijn pad komen), komt er dan ook iemand op mijn pad? Iemand die bij me past, gelukkig mee kan zijn en rustig aan een relatie op wil bouwen zodat ik mijn angsten kan overwinnen?
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2018, 06:11:34 pm »

Dat hangt af van wat jouw gidsen gepland hebben.

In principe is het zo dat je gidsen je kansen aan bieden en jij ze moet grijpen, maar aan de andere kant is het ook zo dat niets voor niets komt. Je moet wel de stappen zetten om iets te laten gebeuren. Het kan zijn dat hij de eerste stap zet, maar het kan ook zijn dat hij wacht totdat jij de eerste stap zet. De ontmoeting kan dan ook nog eens spontaan en uit het niets komen.

Vertrouw er in ieder geval op dat als de tijd daar is, het hoe dan ook zal gebeuren.

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

B1986

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 368
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2018, 05:55:57 pm »

Alweer bedankt voor je antwoord :). De eerste stap is voorzichtig en rustig aan mensen toelaten en vriendschappen/sociale contacten opbouwen, daarna zie ik wel verder.
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Angst om mensen kwijt te raken
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2018, 06:19:26 pm »

Graag gedaan. :)

Succes.

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.197 seconden met 22 queries.