Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen  (gelezen 7956 keer)

WhiTeAnGeL

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Gepost op: november 20, 2008, 07:36:01 pm »

Generatie op generatie word mens op mens bepaalde eigenschappen en gedragingen overgebracht.
Deze kunnen heel lang in familie's blijven rondcirkelen.

Een voorbeeld is psychisch agressie;

Een meisje word door haar ouders altijd op de hielen gezetten, ze doet nooit iets goed. De ouders zuchten en hijgen als ze weer eens iets laat vallen aan tafel per ongeluk. Wat vaak gebeurt.
Het meisje staat letterlijk op ontploffen, ze is erg zenuwachtig omdat ze niet gerespecteerd word door haar ouders en niet word begrepen. Daardoor maakt ze extra ''fouten''. Alles is slecht wat ze doet, ze krijgt nooit eens een compliment van haar ouders. Terwijl ze helemaal niet zo'n slecht persoon is. Ze is juist een goed persoon als de juiste mensen om haar heen zijn. En een zekerheid van zichzelf heeft die word ontwikkeld door complimenten door ouders.
Ze staat op ontploffen en kan agressief worden, omdat ze geen andere keuze heeft dan agressief terugslaan. Alleen op die manier krijgt ze zelf weer wat touwtjes in handen.
Maar als ze volwasen word, zal ze vanwege dit jeugdtrauma helaas gaan denken dat ze anderen net zo fel moet beheersen en onderdrukken.

Er ontstaat psychische agressie. Wat generatie op generatie kan worden overgebracht.

De ouders van dit meisje zijn waarschijnlijk door hun ouders ook zo behandeld, hoe hun nu hun kind behandelen. En hebben alles als een gewoonte gezien en brengen dit over op hun dochter, die het weer overbrengt aan haar kinderen.

Op deze manier word psychisch agressie generatie op generatie overgebracht.


Het is daarom erg belangrijk dat sommige gedragingen die negatief zijn, wat in sommige familie's voorkomen doorbroken worden, dat er een nieuw licht schijnt en een einde word gemaakt aan zulk soort gedrag.
Dit kan alleen maar door iemand die door heeft wat er speelt, die inziet dat het zo niet goed gaat. Zo'n iemand kan nee zegen tegen bepaalde gedragingen en door er contineu rekening mee te houden om het zelf niet over te nemen, weg te bannen uit zijn of haar's leven. Zo worden de kinderen ook niet opgevoed met gedragingen die de ouders hebben ondergaan van hun ouders omdat ze er nee tegen hebben gezegd en ze hebben veranderd.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2008, 07:46:02 pm door anne1986marie »
Gelogd
Om mij heen heeft God gezegd zijn de Engelen van Israel. Links van mij is Michael en rechts is Gabriel, voor mij is Uriel en achter mij Rafael, boven mij Gods aangezicht en liefde om mij heen.

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2008, 10:08:07 pm »

Inderdaad. Wat ik vooral zie is dat dit gebeurd omdat tegenwoordig het leven op aarde zo gehaasd is, dat kinderen opvoeden eigenlijk te veel tijd kost, en daardoor vaak een negatieve sfeer ontstaat.

Het is zo dat wanneer iemand onder veel druk staat vaak chagarijniger is dan wanneer iemand weinig druk heeft en daardoor alles fluitend kan doen. Wanneer leert de mens nou eens dat ze niet alles moeten doen wat ze willen of opgedragen krijgen, maar dat ze ook eens wat rust voor hunzelf nemen zodat ze die dingen die echt moeten, ook goed kunnen doen.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

WhiTeAnGeL

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2008, 01:13:58 pm »

Wanneer leert de mens nou eens dat ze niet alles moeten doen wat ze willen of opgedragen krijgen, maar dat ze ook eens wat rust voor hunzelf nemen zodat ze die dingen die echt moeten, ook goed kunnen doen.

Dat is voor de meeste mensen erg moeilijk. Rust hebben en met hun zelf bezig zijn kunnen velen niet. Er komt angst bij kijken, de angst voor wat ze in zichzelf aantreffen.
Het is inderdaad een moeilijke weg jezelf leren kennen, de meeste willen deze weg niet inslaan omdat ze voor het makkelijkste kiezen en dat is hun zelf lekker overschreeuwen om maar niet diep van binnen te hoeven kijken.
Zo worden en blijven generatie op generatie gedragingen overgenomen de een op de ander.

Wanneer ze het licht zullen zien dat het zo niet kan weet ik niet, maar ik vermoed dat het niet al te lang meer gaat duren, er komt steeds meer licht
Gelogd
Om mij heen heeft God gezegd zijn de Engelen van Israel. Links van mij is Michael en rechts is Gabriel, voor mij is Uriel en achter mij Rafael, boven mij Gods aangezicht en liefde om mij heen.

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2008, 04:38:40 pm »

En vergeet niet dat sommigen moeilijk nee kunnen zeggen, of gewoon situaties onderschatten. Voorbeeld: Vrouw wil persé kinderen, man liever niet, maar na aandringen stemt de man toch toe. Vervolgens gaat de vrouw de man verwijten dat hij te weinig tijd voor de kinderen neemt.
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

WhiTeAnGeL

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2008, 06:57:45 pm »

Dat is inderdaad ook zo mensen kunnen moeilijk nee zegen, ze willen graag voldoen aan iemand anders zijn eisen. Om zo geaccepteerd te worden en daardoor denken ze zekerheid en zelfvertrouwen in hun zelf te krijgen.
Dit werkt maar voor even.
Gelogd
Om mij heen heeft God gezegd zijn de Engelen van Israel. Links van mij is Michael en rechts is Gabriel, voor mij is Uriel en achter mij Rafael, boven mij Gods aangezicht en liefde om mij heen.

Knapknapperige

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2009, 04:46:25 am »

   
Het is inderdaad zo dat wanneer iemand onder grote druk chagarijniger vaak dan wanneer iemand is weinig druk en die kunnen alles doen wat fluiten. Als mensen weten dat zij niet alleen hoeft te doen wat ze willen of hulp krijgen.

lotuslove

  • Gast
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2009, 10:20:12 am »

Naast familie of ouders spelen de 'gedragsregels' in de maatschappij ook heel erg mee.
Van huis uit heb ik geleerd om voldoende rust te nemen, dat 't niet erg is om 's middags te slapen als je uitgeput bent. Ik weet nog dat al m'n klasgenootjes vroeger op viool- of balletles moesten en dat ik niet hoefte van m'n ouders, ik mocht zelf kiezen wat ik leuk vond, ik was ook de enige die op tekenles zat haha...

Het is inderdaad belangrijk om 'negatieve' patronen te doorbreken maar kan me ook wel voorstellen dat 't moeilijk kan zijn om dat inzicht te hebben bij jezelf.
Gelogd

WhiTeAnGeL

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
    • Bekijk profiel
Re: Generatie op generatie overbrengen van gedragingen
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2009, 10:38:45 am »

Dwingen is nooit goed.
Als kind moet je wel wat dingetjes leren van je ouders dat heeft iedereen nodig. Naarmate het kind ouder word blijft het kind afhankelijk van andere mensen. Het is een soort mens eigen. Vaak laten mensen hun mening afhangen van anderen, terwijl ze diep in hun zelf ook weten wat goed voor hun is. Maar de kunst is om er naar te luisteren en om het te horen. Het is ook erg moeilijk zeker als je er nooit wat over hoort hoe iets anders kan.

Het is moeilijk ook voor de ouders om een goed evenwicht te creeren voor het kind van wat wel moet en wat niet.
Gelogd
Om mij heen heeft God gezegd zijn de Engelen van Israel. Links van mij is Michael en rechts is Gabriel, voor mij is Uriel en achter mij Rafael, boven mij Gods aangezicht en liefde om mij heen.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 23 queries.