Armina, het spirituele forum
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Relatie en doorbreken ego  (gelezen 4663 keer)

Ninkenike

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • ik weet nu wat ik niet meer wist
    • Bekijk profiel
Relatie en doorbreken ego
« Gepost op: augustus 10, 2018, 11:35:28 am »

Ik heb al een jaar een relatie met een leuke man. Hij is lief en leuk en aardig.
Tegelijk heeft hij een groot ego, dat zich geregeld  uit in mopperen, kritiek, woede-aanvallen, etc.
Omdat ik dit doorzie en begrijp, kan ik er mee omgaan. Helaas groeit zijn ego ook, waardoor het steeds meer invloed krijgt op de relatie. Op verschillende liefdevolle manieren probeer ik hem duidelijk te maken wat er speelt, maar natuurlijk ziet zijn ego dit als aanval.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik iets doen om hem te helpen, of moet dit echt van hemzelf komen?
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Relatie en doorbreken ego
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2018, 12:11:31 pm »

Hoi Ninkenike,

Allereerst welkom op Armina.

Dit is en blijft lastig. Ja, het moet vanuit hem komen. Je kan hem hier licht bij ondersteunen zoals je dat nu al doet, maar hij moet zelf de beslissing maken om er iets mee te doen.

Wat hierbij handig is om te weten, is dat het ego, zoals dit bij hem speelt, vanuit primitief gedrag komt. Dat wil zeggen, zodra hij in deze modus schiet, dan reageert hij vanuit emoties en niet vanuit denken. Het heeft op zo'n moment dan ook geen zin om hem in rede te praten. Hij moet dan eerst zijn emoties verwerken en terugkeren naar zijn ratio. Dan pas kun je met hem bespreken wat er gebeurd is en hoe hij dit kan veranderen.

Confronteer hem daarom ook niet tijdens zo'n aanval, want dan maak je het erger. Zoek daarintegen naar een manier om deze zo snel mogelijk af te wenden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Ninkenike

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • ik weet nu wat ik niet meer wist
    • Bekijk profiel
Re:Relatie en doorbreken ego
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2018, 12:21:49 pm »

Hartelijk dank voor je reactie. Jouw opmerkingen kloppen. Als hij zo reageert, houd ik me ook rustig en reageer niet terug vanuit het ego. We zijn nu echter op een punt gekomen dat het samenzijn gevaar kan oplopen. Hij begrijpt niet wat ik zeg en ziet de grenzen die ik aangeef als achteruitgang. Zoals het nu gaat, kan het niet doorgaan. Ik zie zijn pijn en verwarring, weet dat dat van hem is. Ik kan het ook loslaten, als het uitgaat, is het zo, ook al zal mijn kleine zelf verdriet voelen.
Ik heb aangegeven spirituele hulp erbij te halen, want samen komen we er niet uit. Dat vindt hij heel moeilijk en ik begrijp waarom. Mijn vraag is of ik meer kan doen dan liefde geven, loslaten en vanuit onvoorwaardelijke liefde reageren op wat er gebeurt?
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Relatie en doorbreken ego
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2018, 12:29:07 pm »

Als eerste is het belangrijk om te weten of er ook een situatie mogelijk is waarin hij niet in deze modus zit.

Op deze momenten kun je namelijk rustig met hem bespreken wat er speelt en hem dit "probleem" voorleggen. Laat hem zijn eigen ratio gebruiken om te kijken wat hij kan doen om dit op te lossen.

Wellicht tijdens een vakantie als hij tot rust gekomen is?

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!

Ninkenike

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • ik weet nu wat ik niet meer wist
    • Bekijk profiel
Re:Relatie en doorbreken ego
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2018, 12:38:11 pm »

Die vakantie hebben we al gehad. Het gaat soms goed en dan bespreken we dit ook. Dan geeft hij aan dat hij het begrijpt. Binnen een dag neemt zijn ego het weer over en ontstaat weer hetzelfde patroon. Mijn liefde is onvoorwaardelijk, mijn energie helaas niet. Hij heeft moeite om het aan te nemen omdat hij vindt dat ik ook een partij ben. Dat is de reden dat ik heb aangegeven hulp te zoeken, want juist als partner vind ik het lastig om te bewijzen dat ik objectief ben. Mijn gevoel zegt dat hij nu aan zet is, mijn verstand zoekt nog naar andere mogelijkheden.
Gelogd

LPChip

  • Beheerder
  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 2.231
  • Wat kan het leven toch mooi zijn.
    • Bekijk profiel
Re:Relatie en doorbreken ego
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2018, 01:09:40 pm »

Wanneer hij te benaderen is, en je zo'n gesprek hebt, spreek dan een codewoord af. Dit codewoord moet heel raar zijn en geen betekenis hebben op dagelijkse dingen.

Spreek af dat wanneer je dit codewoord gebruikt, dit een teken van jou is dat je moeite met de situatie hebt en dat hij weer in deze modus zit.

Omdat zo'n codewoord apart is, geeft het hem een reset waar hij makkelijker uit kan komen en zijn ratio kan aanspreken.

Een voorbeeld van zo'n codewoord: paplepel. Of erwtensoep zonder erwten.

Leg hem uit dat dit voor jou geen fijne situatie is en dat je begrijpt dat het voor hem ook niet fijn is, en dat hijzelf alleen dit probleem kan oplossen, en dat jij puur alleen de signalen kan zien maar dat hij dit moet aanpakken, met of zonder jouw hulp.

Wees een spiegel voor hem. Zeg tegen hem dat, omdat jij de situatie vanaf een ander perspectief ziet, hij altijd bij jou kan vragen hoe de situatie er vanaf de buitenkant uit ziet. Hij kan dan zelf bedenken of dat in zijn visie past of niet. Dus jij bent alleen raadgever. Dat zal voor zijn ego geen probleem zijn en geeft hem de mogelijkheid om via zijn ratio naar een oplossing toe te werken.

Probeer in je communicatie daarom ook geen fijten te noemen, maar laat hem zelf tot deze conclusie komen. Het enige wat je zegt is dat in jouw mening de situatie als volgt is.

Begin daarom dan ook dingen die je wil zeggen als fijten met: "volgens mij is dat.. of volgens mij komt dat door..."

In deze modus wil je het niet beter weten dan hem, ook al doe je dat waarschijnlijk wel.

Gebruik ook woorden als misschien, zodat er altijd een keuze voor hem te maken is dat het niet zo is.

Hopelijk helpt dit je.

Liefs,
LPChip
Gelogd
Bedenk niet wat je morgen kan gaan doen, maar doe het gewoon!

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

Twijfel is niet meer van deze tijd. Twijfel betekent gewoon nee!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.071 seconden met 22 queries.